Een bijzonder onderwijsconcept

Onze missie is kinderen te laten groeien waarbij zelfstandigheid, kritisch denken, weerbaarheid en aandacht voor elkaar en je omgeving belangrijke waarden zijn. Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en dat ze zich veilig en vertrouwd voelen!
Visie: Ons onderwijs is er daarom op gericht vaardigheden en talenten te ontwikkelen en grenzen te verleggen zodat kinderen de toekomst positief en met vertrouwen tegenmoet treden. Wij werken hieraan vanuit PBS (Positive Behaviour Support) en de principes van BAS (Bouwen aan een adaptieve school). Instructie in overzichtelijke niveaugroepen geven we vorm met EDI (Effectieve Directe Instructie).

Op O.B.S. Willem Wilmink werken we “gewoon” in de eigen groep met de kernvakken (rekenen, taal/(begrijpend)lezen en spelling).
Dit kan gezien de leerlingaantallen wel een combinatiegroep van 2 jaargroepen zijn zoals bijvoorbeeld groep 6/7.

Sommige leerlingen werken met bepaalde vakken op een ander/eigen niveau. Zij doen dan mee in een andere groep.
Daarnaast wordt er binnen de middenbouw en bovenbouw intensief samengewerkt bij de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek/wetenschap) met de groepen 3, 4, 5 en 6,7, 8. De leerkrachten bereiden bijvoorbeeld samen lessen voor en hebben dezelfde thema’s voor wereldoriëntatie.

De methodieken die zijn gekozen voor de verschillende vakken worden in de paragraaf 'Basisvaardigheden' verder toegelicht.