Wat doen wij anders?

Er zijn een aantal verschillen met een ‘traditioneel’ systeem:

  • Wij werken in stamgroepen, waarin ongeveer 23 kinderen van verschillende leeftijden zitten. Meer informatie over de precieze verdeling van de groepen en de voordelen van stamgroepen vindt u op onze pagina over stamgroepen.
  • We werken met een ‘kiezen, denken, doen en delen-systeem’. Uw kind leert om keuzes te maken en prioriteiten te stellen, om na te denken over zijn of haar aanpak, om problemen op te lossen en om te evalueren. Hoe? Dat vertellen we u uitgebreid op onze kiezen, denken, doen en delen-pagina.
  • Verschillen tussen leerlingen zien wij als een kracht, als iets waar iedereen van kan leren. We zijn dus niet bezig om alle leerlingen in hetzelfde jaar exact dezelfde leerstof te geven, maar we kijken naar wat uw kind nodig heeft. En dus kan uw kind per vak werken op het niveau dat bij hem of haar past, en zijn er regelmatig mogelijkheden om zelf een opdracht te kiezen, of om zelf te bepalen hoe die opdracht afgerond wordt (werkstuk, presentatie, of in een andere vorm). Ook onze lokalen zijn niet standaard ingericht: we hebben bijvoorbeeld statafels voor kinderen die niet zo houden van stilzitten en grote tafels waaraan meerdere kinderen kunnen samenwerken.